Üzleti kontrolling

Legyen átlátható és nyereséges a vállalkozásod!

Bármi, ami befolyásolja a vállalkozásod eredményességét, azt érdemes jobban csinálni!

A szó szerinti eredmény – ami lehet nyereség, de veszteség is – a bevételek és a költségek, kiadások különbözeteként jön létre.

Mind a két oldalt több tényező is befolyásolja a tevékenységed végzése során, és minél nagyobb a céged, netán már több üzletágad is van, annál nehezebb átlátni, hogy ki és mi termel nyereséget vagy veszteséget.

Az üzleti kontrolling szemlélet segítségével kihozhatod a legtöbbet a vállalkozásodból!

Bevétel - költségek és eredmény
A vállalkozás eredménye - ami lehet nyereség vagy veszteség - a Bevételek és a Költségek, kiadások különbözeteként jön létre.

Nyereséges vállalkozás...

Lehet akár többmilliárdos árbevételű vállalkozásod, de nem a bevételből, hanem a nyereségből tudsz:

  • fejleszteni és beruházni
  • megtakarítást, tartalékot képezni
  • béreket emelni és jutalmazni a munkatársaid teljesítményét …
  • … és végül, de nem utolsó sorban profitot, osztalékot kivenni a munkád eredményeként.

Ezért fontos az, hogy NYERESÉGES legyen a vállalkozásod.

Ahhoz pedig, hogy eközben ne legyenek álmatlan éjszakáid, az kell:

  • hogy tudd, MIÉRT nyereséges vagy veszteséges a vállalkozásod
  • időben tudj beavatkozni
  • tudatosan tudj döntéseket hozni.

Átlátható vállalkozás: alapvető kérdések

  • Mi a termék/szolgáltatás? Mi hozza a pénzt?

  • Értékteremtési folyamat… Hogyan állítod elő ezt a terméket/szolgáltatást, ami a pénzt hozza?

  • Milyen költségei vannak ennek az értékteremtési folyamatnak? Mennyibe kerül előállítani a pénzt hozó terméket/szolgáltatást?

  • Mennyiért adod a terméket/szolgáltatást?

  • Mekkora nyereséged keletkezik ezen?

Nyereséges cég
Egy cég nyereségességét sok tényező befolyásolja.

Mennyire ismered a saját vállalkozásodat?

Vállalkozóként vagy cégvezetőként a célokra és eredményekre fókuszálsz.

Ahhoz, hogy ezek a célok tudatos erőfeszítéssel elérhetők legyenek, ismerned kell néhány kulcskérdésre a választ.

Ezekben a kérdésekben egyfajta üzleti kontrolling megközelítés lesz a segítségedre!

Tisztán látod, hogy mi hozza a nyereséget?

Milliárdos árbevételű cégeknél is előfordul, hogy nem tudják, igazából mi hozza a nyereséget. Lehet egy üzletág, termék, projekt stb. sok bevételt termel, de csak minimális vagy zéró nyereséget.

Ha tudod, hogy mely termékeid hozzák a nyereség nagy részét, akkor azt is tudod, hogy mire kell fókuszálnod a cég eredményeinek maximalizálásához.

Rendben van az árazás?

A vállalkozásod nyereségessége nagyban múlhat a termékeid árazásán. Ha beáraztad a terméket, akkor az az ár egy időre mindenképp fix marad. Viszont a termékek ára csak azokat a költségeket fogja fedezni, amiket beleépítettél!

Tehát ha az árazáskor nem építettél be minden költséget, vagy nem a megfelelő módon, akkor hiába kalkuláltad bele a nyereséget. A költségeket ki kell fizetned, akkor is, ha nem kalkuláltad bele az árba. Ezek a rosszul kalkulált költségek a profitodat fogják felemészteni.

A megfelelő árazáshoz elengedhetetlen, hogy legyen használható üzleti terv a vállalkozásodban.

Vannak veszteséges termékek?

Te mit szeretnél jobban tudni, hogy melyek a nyereséges vagy melyek a veszteséges termékeid?

Bár nem kell választanod, mert mindkettőt ki lehet (és ki is kell) számítani, de szerintem fontosabb tudnod a veszteséges termékeidről! Ugyanis hiába termeltél nyereséget több termékkel is, nem sokáig örülhetsz, ha közben más termékek ezt – az egyébként megtermelt – nyereséget folyamatosan csökkentik.

Optimálisak a költségek?

A költségeket célszerű optimalizálni, és nem csökkenteni.

A kettő között a különbség – az én értelmezésem szerint – az, hogy a költségcsökkentés fő célja, ahogy az elnevezésben is benne van, az, hogy csökkenjenek a költségek. Ez ilyenkor a termékeid minőségének, és a vevőid elégedettségének a rovására mehet.

Költségoptimalizálás esetén viszont arra törekszel, hogy ugyanazt vagy hasonlót kapj (a beszállítóktól) és adj (a vevőidnek) de alacsonyabb, optimálisabb költségekkel.

Egy egyébként jól teljesítő, nyereséges vállalkozás is sokat profitálhat azzal, ha folyamatosan igyekszik optimalizálni a költségeit. Egy kevésbé jól teljesítőnek pedig kötelező feladat!

A kapacitások maximálisan kihasználtak?

Bármilyen tevékenységgel foglalkozz, a vállalkozásodnak vannak kapacitásai. Ez függhet az emberektől, gépektől, folyamatoktól, tőkétől stb.

A kérdés, hogy ismered-e egyáltalán, hogy mi lehet a jelenlegi körülmények között a maximális kapacitás, és, hogy ezt mennyire használod ki?

Sok esetben növelhető a kapacitás kihasználtság, sőt, a maximális kapacitás határát is feljebb lehet tolni.

Ahhoz, hogy a legtöbbet hozd ki a vállalkozásodból az kell, hogy a kapacitásokat minél inkább kihasználd, és értéket teremts velük!

Összegzés - légy hatással a vállalkozásod eredményeire!

Számos tényező van hatással a céged eredményére, ami jó esetben nyereséget jelent, kevésbé jó esetben pedig veszteséget.

Viszont ezekre a tényezőkre lehet befolyásod, ha feltárod a bennük rejlő javítási lehetőségeket.

Ehhez arra van szükség, hogy tervezz, mérj, adatokat gyűjts, optimalizáld a folyamatokat, és végül valósághű adatok alapján számolj.

Ahogy mondani szokták: a számok nem hazudnak. Ez viszont csak akkor igaz, ha az alapadatok sem tévesek.

Az üzleti kontrolling szemlélet beépítésével indulj el egy átláthatóbb és sikeresebb vállalkozás felé!

Hasznos tartalmak, melyeket örömmel ajánlok figyelmedbe: