Költségalapú árképzés

Költségalapú árképzés

Költségalapú árképzés használata

Költségalapú árképzés: egyike a három alapvető árképzési módszernek, amit vállalkozóként ismerned kell. Azért nélkülözhetetlen, hogy kidolgozz egy átlátható árképzési stratégiát, mert egyszerűen iszonyú sok pénzed múlik a termékek/szolgáltatások árazásán.

Egy korábbi cikk a termékek árazásáról: Termék árazása

Illetve egy korábbi cikk az árképzési módszerekről: Árképzési módszerek

Mindkettőt ajánlom figyelmedbe.

Ebben a bejegyzésben pedig kifejezetten a költségalapú árképzésről olvashatsz!

Milyen kérdéseket járunk körbe a költségalapú áképzésnél?

A költségalapú árképzés alapkérdései:

  • Mennyibe kerül neked az adott termék vagy szolgáltatás, mekkora az önköltsége?
  • Hogyan, miből épül fel ez az önköltség, milyen költségeket és milyen mértékben tartalmaz?
  • Ha reálisan kiszámítható, akkor mekkora általános költséget kell fedeznie az adott terméknek vagy szolgáltatásnak?
  • Mi az a minimum ár, amennyiért adnod kell a terméket, hogy nullára kijöjjön, és mennyiért kell adnod, hogy elérd a megcélzott profitot?
Önköltség
Rendkívül fontos: mennyibe kerül nekem a termék/szolgáltatás?

A költségalapú árképzés nulladik lépése: önköltség meghatározása, mennyibe kerül nekem?

A költségalapú árképzés nulladik lépéseként ki kell kalkulálni a termék vagy szolgáltatás önköltségét.

Az önköltség 2 fő része a direkt önköltség és a termékre jutó általános költségek.

Először meghatározod, hogy melyek a termék vagy szolgáltatás direkt költségei, és azok milyen mértékűek. Milyen és mennyi direkt költségbe kerül Neked egy darab, kg, óra, méter, alkalom stb. termék vagy szolgáltatás?

Ehhez ismerned kell a termékedet. Hogyan épül fel, mi szükséges hozzá. Milyen anyagok, segédanyagok szükségesek, milyen és mennyi emberi munkaerő szükséges hozzá? Mindezt számszerűsítve.

Ha ez megvan, akkor ismered a termék/szolgáltatás direkt önköltségét. Tudod azt, hogy hány forintba kerül előállítani, vagy leszolgáltatni az adott terméket, szolgáltatást.

Ezután szükséges meghatároznod az egységnyi termékre vagy szolgáltatásra jutó általános költséget, amit ki kell termeljen. Ez az összeg jó esetben automatikusan jön az üzleti tervedből.

Az általános költségeket is be kell építened az áraidba! Ez független attól, hogy az árképzési módszerek közül melyiket használod.
Az általános költségeket is be kell építened az áraidba! Ez független attól, hogy az árképzési módszerek közül melyiket használod.

Árképzési módszertől függetlenül be kell építeni az általános költségeket is az árakba

Az általános költségekben igazából benne van minden egyéb költség, ami felmerül a vállalkozás működése során, és ami nem tartozik a termék direkt vagy közvetlen költségeibe. Ezek a működési, vagy ráépülő költségek.

Ide tartozhatnak, a teljesség igénye nélkül…

  • kereskedelem és marketing költségek
  • IT költségek
  • pénzügy, könyvelés költségek
  • ügyvezetés költsége
  • különböző, nem termelő munkát végző kollégák fizetése
  • stb.

Ezeket valószínűleg az üzleti tervezés során jól körülhatárolod és elkülöníted, hogy a különböző területek milyen és mekkora költséget jelentenek a vállalkozásodnak. Ezen költségeket is ki kell termelni, ergo ezeket is be kell építeni az árakba.

Tehát ezt az általános költséget valami alapján ráosztod egységnyi termékre, így megkapod az adott termékre eső általános költség összegét.

Végül, ha összeadod a termék direkt önköltségét, és a rá jutó általános költséget, akkor megkapod a termék teljes önköltségét. Ez az a szám, amennyiért ha eladod a terméket, akkor pont nullán vagy vele. Kifizetted a termék költségeit, kifizetted a vállalkozás költségeit, csak épp profitod nem marad.

A teljes önköltségen felül építed be a tervezett nyereséget, és így kapod meg a termék eladási árát!

A költségalapú árképzés gyártó vállalkozásoknál a legelterjedtebb – nekik sokszor nehézséget is okoz, hogy minél pontosabban meghatározzák a termék önköltségét.

Összegzés: fontos tisztában lenni a költségalapú árképzéssel

Ha kellő figyelmet fordítasz rá, és logikusan felépíted, akkor a költségalapú árképzés ad egy egész jó és hasznos keretet a vállalkozásodnak és az árképzésednek. Ez abból fakad, hogy ehhez szükséged lesz rá, hogy legyen pénzügyi terved, hogy meghatározd a költség felosztási egységét stb.

Emellett persze az a költségalapú árképzés elsődleges célja, hogy minél pontosabban meghatározd, mennyibe kerül neked az adott termék vagy szolgáltatás, és e fölött kellő árrést vagy nyereséget építs be az áraidba.

További tartalmak a témában, ami a hasznodra lesz:

Következő lépésként iratkozz fel a Nyereséges Vállalkozás Hírlevélre, amit itt érsz el.

Vállalkozás

Utókalkuláció

Mi hozza és mi viszi a pénzt? Több üzletág egy cégen belül; több(féle) termék, szolgáltatás; különböző partnerek; különböző

Tovább