- Csehil Ádám
- Vállalkozás
- kontrolling, nyereség, utókalkuláció, vállalkozás
Utókalkuláció
Mi hozza és mi viszi a pénzt?
Több üzletág egy cégen belül; több(féle) termék, szolgáltatás; különböző partnerek; különböző tevékenységek…
De mi termel nyereséget, és mi veszteséget? Mi hozza és mi viszi a pénzt?
Alapfeltevés, hogy árazáskor minden terméket nyereségesre tervezel. A termék árába beépíted minden költségedet, amit fedeznie kell a terméknek,és a nyereséget is, amiért dolgozol.
Ez alól kivétel lehet, ha valamilyen indokkal tudatosan bevállalsz egy projektet, terméket, ügyfelet akár minimális veszteséggel. Ehhez nagyon nyomós, alátámasztott indok kell (pl. piacra lépés, piacszerzés, ügyfélszerzés).
Ha üzletág szinten vagy kíváncsi a nyereségességre, akkor elég, ha a könyvelés “külön gyűjti” a bevételeket és a költségeket.
Ez azt eredményezi, hogy látod, melyik üzletág hogyan teljesít. Viszont azt nem látod, hogy az üzletágon belül az egyes projektek és az egyes termékek/szolgáltatások hogyan teljesítenek.
Ahhoz, hogy lásd, valóban nyereségesek-e az egyébként nyereségesnek tervezett termékek, utólag is számolnod kell. Erre szolgál az utókalkuláció, mint a kontrolling egyik alapvető eszköze.
UTÓKALKULÁCIÓ - Alapvető kontrolling eszköz
Míg az előkalkuláció segítségével meghatározod a termék önköltségét, majd a nyereséggel növelt árát, addig az utókalkuláció segítségével leellenőrzöd, hogy valóban nyereséges-e ezen az áron adni a terméket.
Az utókalkuláció elmélete egyszerű:
Bevétel (A termék ára * az eladott mennyiség) – Direkt költségek (A termék/szolgáltatás közvetlen költségei: pl. anyagköltség, direkt munkaerő költsége) – Általános költségek (A termékre jutó általános költségek: pl. indirekt munkaerő költsége)
A gyakorlat ennél kicsit bonyolultabb…
Az utókalkulációhoz adatok szükségesek: egyik oldalról a pénzügyi adatok (bevételek, költségek) másik oldalról pedig a tevékenységedre jellemző, naturáliában kifejezett adatok (mennyiségek, ráfordított idő stb.).
NYERESÉGES TERMÉKEK - Nem csak örülni kell nekik
Ha folyamatos az utókalkulálás a cégedben (rendszeresen kiszámolod, hogy mi hozza és mi viszi a pénzt) akkor kirajzolódik, hogy melyek a nyereséges és a veszteséges termékeid, szolgáltatásaid.
A nyereséges termékekkel két fontos dolgot csinálhatsz (azon túl, hogy örülsz nekik):
1, Érdemes mélyebbre ásni, és megfigyelni, lehetséges-e még nyereségesebbé tenni a terméket:
lehet-e csökkenteni, optimalizálni a termék előállítási költségét?
lehet-e javítani valamit a folyamatokon ahhoz, hogy hatékonyabb legyen a termék előállítása, ergo szintén csökkenjen a költsége
2, Érdemes “nyomni” a nyereséges termékeket:
hogyan tudsz minél többet eladni ezekből a termékekből?
Ezzel a két lépéssel gyakorlatilag azon dolgozol, hogy maximalizáld a céged eredményeit.
Megtaláltad a húzótermékeket, kellő fókuszt helyezel rájuk. De mi a helyzet a veszteséges termékekkel?
VESZTESÉGES TERMÉKEK - Fontos tudnod róluk, mert felemésztik a pénzed
Van veszteséges terméke a vállalkozásodnak?
Biztos vagy benne, hogy nincs, vagy lehet, hogy csak nem tudsz róla?
A veszteséges termék duplán hat:
egyrészt a ráfordított idő (és egyéb erőforrások) alatt nem termel semmilyen nyereséget
másrészt a többi terméken megtermelt nyereséget csökkenti.
Azt a veszteséget, amit ezeken a termékeken termelsz, egy másik terméken megtermelt nyereségből kell kifizetned!
Ez nem csak termékszinten, hanem akár üzletág szinten is előfordulhat.
Ha több üzletágad van, és valamelyik önmagában veszteséges, akkor a többi üzletág által megtermelt nyereségből kell finanszíroznod a veszteséges üzletág fenntartását.
Ha találtál veszteséges terméket, érdemes megvizsgálni, hogy miért veszteséges, mielőtt hirtelen elkaszálnád az egészet:
Az árazásnál használt költség és hatékonysági adatokhoz képest hol térnek el a tényadatok?
Lehet, hogy valamely költségeid emelkedtek?
Lehet, hogy nem olyan hatékonyságon dolgoztok, mint ahogy azt beáraztad, vagy mint ami elvárható lenne?
Mihez kezdj a veszteséges termékekkel?
1, Nézd meg, hogyan tudnád nyereségessé tenni a veszteséges terméked:
van lehetőség emelni az áron?
tudod csökkenteni a termék költségeit?
tudsz javítani a hatékonyságon – ergo csökkenteni a költségeken?
2, Vizsgáld meg, hogy mi okoz kevesebb veszteséget:
ha kivezeted a terméket a palettádról, és ezáltal marad egy üres kapacitás a cégedben, plusz a termékre jutó általános költségek
vagy ha megtartod a terméket a veszteségessége ellenére, mert így is fedez annyi általános költséget, hogy az össz. céges eredmények érdekében ez a helyes döntés
ÖSSZEGZÉS - Az utókalkuláció a te érdekedet szolgálja
Az utókalkulálást érdemes bevezetni és folyamatosan végezni. Ezáltal folyamatosan látod azt, hogy melyek a nyereséges és melyek a veszteséges üzletágak, partnerek, projektek, termékek stb.
Gyakorlatilag visszaellenőrzöd vele az árazást és az üzleti tervezést is.
Máshogy kell kezelni a veszteséges és a nyereséges termékeket, de mindkét esetben ugyanarra a kérdésre keressük a választ: hogyan lehet elérni, hogy össz. céges szinten eredményesebbek legyünk?
Az utókalkuláció az üzleti kontrolling egyik fontos eszközeként azt a célt szolgálja, hogy a vállalkozásod:
átlátható
és nyereséges legyen.
Építsd be az üzleti kontrolling szemléletet a vállalkozásodba, és kezdd el használni a kontrolling eszközeit!
Ezzel nem mással teszel jót, mint saját magaddal: tisztábban látsz majd, jobb döntéseket hozol és több nyereséget érsz el.
További hasznos tartalmak, amit a figyelmedbe ajánlok:
- Bevétel vs. Nyereség: Te melyiket akarod növelni?
- Árképzés vállalkozóként: a nyereséged múlhat rajta, ezért foglalkozz vele!
Üzleti konzultációk tanulsága
Három decemberi konzultáció tanulsága Három üzleti konzultációm volt decemberben Érdekes volt úgy konzultálni egyéni vállalkozókkal, mikrovállalkozókkal, hogy közben
Üzleti tervezés
Miért fontos, hogy legyen üzleti terved? Nagyon fontos összefüggés van az Üzleti tervezés, a Termékek árazása és az
Vállalkozó vagy, van könyvelőd…
… és kontrollered? Miben más a kontrolling mint a könyvelés? A vállalkozások 99,9%-a dolgozik együtt könyvelővel, de vajon