- Csehil Ádám
- Vállalkozás
- árképzés, árképzési módszerek, költségalapú árképzés, kontrolling, termékek árazása, vállalkozás
Árképzési módszerek – Te hogyan árazol?
A három fő árképzési módszer, amit ismerned kell
Árképzési módszerek: Te tudatosan használod egyiket vagy másikat?
A különböző árképzési módszerek ismerete segít eligazodni a termékek vagy szolgáltatások árazása során.
Bármilyen vállalkozásod van, bármilyen iparágban tevékenykedsz, az árképzés egy kulcslépés. Kulcslépés ahhoz, hogy elérd a célodat, és kimagasló nyereséget termelj (remélem ez is ott van a céljaid között). Ezzel együtt – negatív esetben – kulcs indoka lehet a nyereség elmaradásának, a veszteséges működésnek.
Ebben a cikkben három fő árképzési módszert mutatok be. Szerintem ha ezeket ismered és logikusan használod, akkor egyszerűen nem lőhetsz mellé az árképzés során. Aztán a saját iparági tapasztalataid alapján te mehetsz mélyebbre is a témában.
A legalapvetőbb árképzési módszerek:
- költségalapú árképzés
- konkurencia vagy piac árai alapján történő árképzés
- értékalapú árképzés.
Fontos: attól, hogy jól meg tudod határozni a termékeid árát – ami fedezi a termék és a vállalkozás költségeit, elegendő nyereséget tartalmaz, és a piac is elfogadja – még nem biztos, hogy sikeres lesz a vállalkozásod. Tudni kell megvalósítani is az egészet, szükség van marketingre, kereskedelemre, jó minőségű termékre. Viszont ha az árazást rosszul csinálod, akkor az összes többi területen lehetsz akármilyen szuper, nem lesz elegendő nyereséged!
Az egyik alapvető árképzési módszer: költségalapú árazás
A költségalapú árképzés lényege benne van a nevében: a költségek alapján határozod meg az árat. Talán ez az árképzési módszer a legelterjedtebb, ezt használják a legtöbben. (Szerintem. De az is lehet, hogy a konkurencia/piac árai alapján történő árképzést)
Oké, de milyen költségekkel kell számolnod? Miket kell figyelembe venned és miket nem? A te fizetésedet számításba kell venned? És a céges autód lízing díját és értékcsökkenését? Mindent figyelembe kell venned, ami eszedbe jut?
Elengedhetetlen ezt tisztába tenni, hiszen erre épül ez az árképzési módszer.
A költségalapú árazás során legfontosabb, hogy meghatározd a terméked/szolgáltatásod önköltségét.
Ha tovább olvasnál erről az árképzési módszerről: költségalapú árképzés.
Érdemes leülni és átgondolni, hogy a te vállalkozásodban, a te termékeidnél/szolgáltatásaidnál hogyan állnak össze a költségek? Mik tartoznak majd a direkt vagy közvetlen önköltségbe, és miket kell úgymond ráépülő költségként beépíteni az árakba.
Gyakran használt árképzési módszer: konkurencia vagy piac árai alapján történő árképzés
A konkurencia vagy piac árai alapján történő árképzési módszer esetében az az árazás alapja, hogy az adott terméket vagy szolgáltatást milyen áron árulják mások? Mennyiért lehet hozzájutni máshol (a konkurenciánál, a “piacon”)?
Ehhez az árképzési módszerhez nyúl a legtöbb kezdő vállalkozó. Mondhatni ez a legegyszerűbb, hiszen pl. egy kereskedő vállalkozás könnyen le tudja ellenőrizni a konkurencia árait, és egy kissé alá árazva már rögtön nyeregben érezheti magát.
Itt nem bajlódsz az önköltség kiszámításával, és azon sem agyalsz, hogy mennyit érhet a terméked vagy szolgáltatásod a vevőd számára. Egyszerűen körbejárod a piacot, és összegyűjtöd a különböző versenytársak árait.
Ez az árképzési módszer sem rossz, hiszen ezek fontos információk. Viszont ha csak erre fókuszálsz, akkor beleeshetsz 2 nagy hibába:
- a költségalapú árazást kihagyva nem ismered pontosan a terméked vagy szolgáltatásod önköltségét. Ezáltal azt sem tudhatod pontosan, hogy mekkora árrésed vagy nyereséged keletkezik az üzleten.
- az értékalapú árazást kihagyva lehet, hogy alulárazod a terméket. Lehet, hogy több pénzt is eltudnál kérni érte, ami tiszta nyereséget jelentene.
Egyre népszerűbb az értékalapú árképzési módszer - gondolkozz a vevő fejével!
Az értékalapú árképzési módszernél abból indulsz ki, hogy az adott termék/szolgáltatás mekkora értéket képvisel, mennyit érhet a vevőnek?
Persze, mindenkinek más összeget ér egy adott termék. De mégis, mennyi pénzt kereshet vele? mennyit spórolhat vele? mennyivel lesz hatékonyabb a terméked vagy szolgáltatásod által? milyen élményt, érzéseket jelent neki a terméked?
Ennél az árképzési módszernél ilyen és ezekhez hasonló kérdéseket jársz körbe.
Az értékalapú árazás teljesen más nézőpontot igényel, mint a költségalapú. Itt nem a termék előállításának költségei jelentik az árképzés alapját, hanem a terméked vagy szolgáltatásod feltételezett értéke.
Az értékalapú árazással kapcsolatban fontos megjegyezni, hogy a kommunikációdba, a marketingedbe is be kell építeni. Hiszen hiába árazod be a piaci ár fölé a termékedet vagy szolgáltatásodat arra alapozva, hogy mekkora értéket tudsz te adni a vevőidnek, ha ők ezt nem tudják. Ha csak annyit látnak, hogy a te terméked 20%-kal drágább, mint a konkurencia terméke, akkor az ár alapján fog – értelemszerűen az olcsóbb termék mellett – dönteni.
Az értékalapú gondolkodás új távlatokat nyithat előtted. Érdemes minden terméknél, szolgáltatásnál feltenni a kérdést, hogy mit ad ez a vevőnek? Miért fizet a vevő? Mennyit érhet ez neki? Ezáltal magasabb árakat és magasabb nyereséget tudsz elérni vállalkozóként.
Összegzés: Te melyik árképzési módszert használod?
Kaptál egy átfogó képet a három árképzési módszerről, amit mindenképp ismerned kell. Az, hogy melyiket és hogyan használod, tőled és a Te üzletedtől függ. Egy hasonlóan tartalmas írást ajánlok még figyelmedbe az Árképzési módszerekkel kapcsolatban: kattints ide.
A témával kapcsolatos korábbi tartalmak:
- az első üzleti tervem, ami hozzájárult egy milliárdos vállalkozás eredményeihez: üzleti tervezés
- az árazásról bővebben: termékek árképzése illetve árképzés vállalkozóként
Következő lépésként iratkozz fel a Nyereséges Vállalkozás Hírlevélre, amit ide kattintva érsz el.
Költségalapú árképzés
Költségalapú árképzés használata Költségalapú árképzés: egyike a három alapvető árképzési módszernek, amit vállalkozóként ismerned kell. Azért nélkülözhetetlen, hogy
Üzleti konzultációk tanulsága
Három decemberi konzultáció tanulsága Három üzleti konzultációm volt decemberben Érdekes volt úgy konzultálni egyéni vállalkozókkal, mikrovállalkozókkal, hogy közben
Árképzési módszerek – Te hogyan árazol?
A három fő árképzési módszer, amit ismerned kell Árképzési módszerek: Te tudatosan használod egyiket vagy másikat? A különböző